Home Cultura L’ORGUE BARROC PROTAGONISTA DE LES JORNADES EUROPEES DE PATRIMONI

L’ORGUE BARROC PROTAGONISTA DE LES JORNADES EUROPEES DE PATRIMONI

88
0
Si en les primeres edicions que a Torredembarra es van celebrar les Jornades Europees del Patrimoni, ja fa uns anys, el Castell dels Icard era el protagonista, enguany, el refugi de la Guerra Civil situat a la plaça de la Font i l’Orgue Barroc que es custodia dins l’església parroquial de Sant Pere Apòstol han estat els elements del nostre patrimoni cultural escollits per ser posats en valor.
Si el refugi ha estat mostrat per l’historiador local Xavier Garcia Puerto, qui en el seu dia va publicar un treball sobre la Guerra Civil a Torredembarra i la construcció dels refugis subterranis, primera Beca de Recerca Històrica Manuel Crehuet; Montserrat Miracle, l’organista titular de la parròquia des de fa 40 anys, ha estat l’encarregada de mostrar el fabulós instrument musical, que aquest més de juliol protagonitzava un concert extraordinari per commemorar els 40 anys de la seva restauració.
I és que poques persones en saben tant dels secrets que amaga l’Orgue Barroc, construït l’any 1705 pels germans Jaume i Guillem Guilla, oriünds de la vila de Tremp. Sobretot de la part tècnica i musical, no en va Miracle ha tocat l’instrument en gairebé totes les misses majors dominicals des de fa quatre dècades. Sempre de manera altruista i si ha faltat en alguna ha estat per motius de causa major.
Amb la modèstia que la caracteritza, però amb orgull, aquest diumenge recordava a preguntes del Mònic que no havia faltat mai a la seva cita amb l’instrument en cap diada del Quadre de Santa Rosalia, Festa Major de Setembre ni als oficis de Setmana Santa.
A través d’un documental, enregistrat fa uns quatre anys per Josep Lluís Suàrez, les persones interessades que han assistit a la visita han pogut veure aquelles parts de l’orgue que no es veuen mai i on l’organista parroquial explica molts dels secrets de l’instrument. Per exemple, com funcionaven les manxes, els teclats, els registres, la cadireta, els tubs, la descripció i ornamentació del moble, etc.
Un cop finalitzat el vídeo, Montserrat Miracle ha interpretat de manera magistral quatre peces perquè els assistents poguessin apreciar la sonoritat de l’instrument segons els registres i, un cop ha finalitzat, hom ha pogut inspeccionar-lo in situ. Fer fotografies i sortir a la balconada.
També hi havia dos mostradors amb documents de quan la seva restauració.
Espatllat durant la Guerra Civil, recuperat durant la transició
L’obra dels germans Guilla va ser parcialment destruïda durant la Guerra Civil, quan va ser espoliada de tots els seus tubs metàl·lics, i no va ser fins a la dècada de 1970 quan es va constituir una “Junta per a la Reconstrucció de l’Orgue Barroc”. N’era presidida pel rector mossèn Enric Esplugues, que va ser substituït fins a la culminació dels treballs per mossèn Anton Morell.
El projecte de reconstrucció va ser encarregat a l’orguener Gerhard Grenzing, establert al Papiol, el qual va presentar-lo l’any 1974. Tenia tres fases.
El primer que es va refer va ser l’orgue menor o cadireta i va finalitzar el juliol de 1977, va ser el moment en què l’instrument va sonar per primer cop des de la Festa del Quadre de 1936.
L’orgue, però, no va estar completament restaurat fins a l’any 1979, quan va ser inaugurat amb un concert extraordinari a càrrec de la concertista Montserrat Torrent, acompanyada a la trompeta per Francesc Brunet i al contrabaix per Guillem Llobell, el dia 15 de juliol.
El concert va ser precedit per l’arquebisbe Dr. Josep Pont i Gol i va servir per l’estrena de la peça “Fantasia sobre un coral luterà”, obra del compositor Xavier Montsalvatge, qui també es trobava en l’acte. Va ser tot un esdeveniment.
Es tracta d’una joia que queda parcialment amagada al públic pel fet que es troba dins del temple parroquial.