Home Entrevistes JOAN TORRAS: “A partir d’ara es multarà als qui infringeixin l’ordenança de...

JOAN TORRAS: “A partir d’ara es multarà als qui infringeixin l’ordenança de civisme”

804
0

Què està passant amb el tema de la recollida de la brossa i la neteja viaria? Perquè Torredembarra està tant bruta?

Hi ha diferents circumstàncies que han provocat que el poble s’hagi vist durant uns dies amb un aspecte no desitjat. La primera és que ningú va preveure que, quan es va acabar l’estat d’alarma, la gent de segona residència de l’àrea metropolitana de Barcelona ha vingut de cop i s’han quedat més enllà de sant Joan. Ara hi ha molta més gent del que és l’habitual en aquesta època.    

Molts han netejat les seves propietats, que feien mesos a les que no accedien i les han adaptat per estar-s’hi més temps i, per exemple, poder teletreballar-hi, fet que explica que hi haguessin tantes caixes de televisió i altres electrodomèstics. 

El Covid també ha impedit que s’acabés d’implementar el servei porta a porta en segones residències dels barris, atès que estava previst de repartir els cubells als no habituals durant la Setmana Santa.   

En segon lloc hi ha l’incivisme d’una part de la gent que llença les coses davant del contenidor, fet que impedeix poder utilitzar els pedals dels contenidors i obrir-los.

També hi ha un conflicte laboral dins de l’empresa que s’encarrega de la recollida de residus. Una manera de pressionar-la per aconseguir els objectius laborals és negar-se a fer hores extres per part dels treballadors i l’empresa no supleix aquestes hores. Els operaris volen que s’evidenciï el problema i des de l’Ajuntament s’intercedeixi davant Nordvert perquè accedeixi a les seves demandes laborals, que són legitimes i respecto. 

La neteja viaria s’ha vist afectada perquè hem utilitzat el personal encarregat de fer-la per reforçar el servei de recollida de brossa. Si fan una cosa, deixen de fer l’altra. El personal és el que és.

Reconec que fa uns dies va ser escandalós, però, en aquest moment s’està reconduint i hem aconseguit normalitzar el poble. Estem analitzant les coses per trobar una solució efectiva i mantenir aquesta normalitat.

El problema al que diu és que estem parlant d’un fet recurrent que ens hi trobem cada any. Fins ara, des de l’Ajuntament es deia que quan es tinguessin uns nous contractes, perquè els altres havien quedat desfasats i no recollien les necessitats reals del municipi, ja no es tornaria a produir. Des de 2019, tenim els contractes nous, que han pujat molt de valor, i Torredembarra està més bruta que mai. 

La resposta donada és que han vingut molta gent de fora, vol dir que això és un fet exclusiu del nostre poble? Què en altres pobles no ha passat? Com és que no és veuen els carrers tan bruts com en el cas de la Torre? 

Els hi ha passat igual. Ves al Vendrell, ves a Altafulla, a la Pobla, a Tarragona. El municipis adherits al Consell Comarcal estan plantejant canviar d’empresa per aquest fet. 

Després hi ha l’incivisme de la gent…

Perdoni que l’interrompi, em sap greu dir-li que jo no ho he vist amb el grau que s’ha vist al nostre poble. No ho he vist de Vilaseca o Salou, per exemple, però aquesta és l’altra… l’incivisme. Vol dir que els de Torredembarra som més porcs que els habitants d’altres llocs? Aquest és el missatge que es dóna des del Govern?

El que estic dient és que degut a l’actitud d’una petita part d’incívics es veu agreujat el problema… La gent ha de tenir present que tot està molt ajustat i tipificat. Els serveis, la plantilla, els horaris, les rutes, etc. Per exemple, si un servei està previst que duri 7 hores i mitja i per motiu que no s’han fet les coses bé es desajusta de manera substancial, això provoca desajustos en altres serveis, fet que afecta a altres serveis i al final es posa en qüestió tot el sistema. És el que ha passat aquestes darreres setmanes.                                             

Davant l’incivisme, com és que l’Ajuntament no utilitza els mitjans que té per fer complir les ordenances?  Quantes denúncies s’han posat a Torredembarra per la circumstància que ens ocupa?

Fins ara no se n’havia posat cap, però en aquest moment hi ha una quinzena d’expedients que s’estan incoant des de la regidoria de Sostenibilitat. S’està denunciant a aquelles empreses, moltes d’elles del sector de l’hostaleria, i particulars que es pot demostrar que han comés una infracció de l’ordenança de Civisme i Convivència Ciutadana. La gent ha de tenir present que a partir d’ara es multarà. De fet, tinc la intenció de promoure una nova ordenança exclusiva per la recollida de la brossa i la neteja viària on s’especificaran i graduaran moltes més infraccions de les recollides actualment.     

Una altra queixa que hi ha és que l’App de l’Ajuntament no s’ha mostrat efectiva. Es rep un missatge de cortesia però no se solucionen els problemes durant dies…

Tenen raó. La queixa que envien és transmesa per part nostra a l’empresa i com que l’empresa està col•lapsada, triguen més solucionar el problema. Situacions que es trigaria 24 hores en arreglar-se, ara es triga més.   

Referent a Nordvert, quin posicionament té l’Ajuntament davant d’una empresa que està incomplint?

Jo no he parlat d’incompliment, jo he parlat d’un conflicte laboral. De totes maneres, no amagaré que estem mirant si per part de l’empresa s’estan produint incompliments. No sé si la gent es recordarà que, l’any 2019, quan es va desplegar el servei de recollida de la brossa, ja els hi vaig fer un expedient de resolució de contracte pel retard en la posada en marxa. En aquests moments, segurament en faré un altre.

L’únic que em preocupa és que si es resol el contracte, com gestionarem l’impàs? Aquest estiu hem de passar com es pugui i ja en parlarem quan arribi la calma. No obstant, si hem de llogar algun tipus de servei extra, per evitar que es produeixin episodis com els que hem patit, tenim la intenció de fer repercutir el cost a l’empresa.

 

Davant els requeriments que se’ls hi fa, quina és la resposta per part dels responsables de Nordvert? 

Que faran tot el possible per solucionar-ho, però a vegades tinc la sensació que miren d’estalviar-se algun servei. 

L’Ajuntament es planteja fer un nou concurs?

Si hem de resoldre amb Nordvert, s’haurà de fer un nou concurs o s’haurà de buscar una altra manera de gestionar. S’ha d’estudiar si una gestió mixta o exclusivament municipal és viable. No es descarta, però s’han de fer números.  Si es fa un plec nou, s’haurà d’incorporar serveis nous que significaran un augment en el preu de sortida. 

El sistema porta a porta, funciona?

És el que funciona més bé i cap a on s’ha d’anar. Per aquest motiu estem mirant d’ampliar el porta a porta que fem a la ciutadania a les indústries i empreses, segurament farem una proba pilot abans d’acabar l’estiu. Quan s’implanti serà obligatori. Que ningú es cregui que estem amb els braços creuats, des de la regidoria estem analitzant moltes coses i buscant solucions als problemes que se’ns plantegen.

Conclusions…

No estem parlant d’un tema senzill i fem tot el que es pot i més perquè millori la percepció de neteja. Tensarem al màxim a l’empresa Nordvert perquè desapareguin els incompliments d’alguns serveis, tant a l’estiu com a l’hivern. Procedirem si cal al canvi d’empresa.

També s’ha de fer una crida al civisme… Hi ha actituds que perjudiquen el bon funcionament. S’ha de conscienciar a la gent. Des dels Serveis Municipals és impossible preveure-ho tot, especialment els comportament socials post-covid.