Home Entrevistes Entrevista a Joan Manel Mercadé Orriols, President del Club Marítim Torredembarra

Entrevista a Joan Manel Mercadé Orriols, President del Club Marítim Torredembarra

697
0

El Club Marítim està sent notícia pels seus primers 50 anys de vida i també pels problemes que té amb la concessió. Què és el que passa exactament? 

La problemàtica del Club Marítim és que està construït dins d’un espai marítimo-terrestre. La normativa actual diu que un espai d’utilització esportiva pot ocupar un màxim de 300 m2, el mateix que pot ocupar un restaurant.

La nostra entitat té en l’actualitat la nau on es reparen les embarcacions i on hi ha les oficines, que ocupa 1400 m2, i la seu social-restaurant d’uns 400 m2. Són unes edificacions que es van fer fa molts anys amb tots els permisos i pels que es paguen els respectius impostos i cànons cada any. 

L’any 2007, va vèncer la concessió d’ocupació que ens va ser concedida l’any 1982. Podríem dir que està prorrogada d’una manera tàcita, però no ens concedeixen una nova concessió si abans no ens adaptem a la normativa. Un fet que faria inviable el Club. 

Una cosa és que s’haguessin de fer modificacions puntuals per renovar la concessió, però, el que ens demanen és que tirem a terra la part més important. 

La normativa ha canviat, però, hi ha d’haver una solució política que permeti que no es malbarati tot l’esforç invertit i la riquesa que genera el club. M’agrada recordar que el Club dóna feina directa a 5 treballadors tot l’any i a l’estiu a 25. Suma-li el servei de restaurant i d’altres.    

      

Un tema complicat…

Sí. Es dóna el fet que la línia de costes quan acaba Baix a Mar, enlloc de continuar recte, va a buscar la via del tren. Tots els terrenys de Cal Bofill, del Club i l’inici del pont de Clarà estan afectats. Si es mira, la nau del Club, no està a primera línia de mar sinó edificada com si estigués a tercera línia de cases de Baix a Mar. 

Per aquest motiu vam fer un recurs a l’administració de costes perquè fes una nova delimitació que deixés fora la nau, però ens el van denegar fa un any. De moment, no hi ha hagut res més. Mentrestant, s’ha demanat una prorroga de la concessió, però encara s’ha de resoldre.

Quina és la novetat d’aquest 2019? Que diferents clubs de la província de Barcelona han hagut de tancar. Cabrera de Mar, Calella, Canet de Mar, entre d’altres, han tancat perquè han rebut un expedient sancionador de 60.000 euros per no adaptar-se a la Llei de Costes.

Al dependre de Tarragona, nosaltres tenim una mica més d’oxigen perquè de moment no s’ha iniciat cap expedient sancionador, ni sembla que a curt termini els responsables de la zona tinguin previst iniciar-ne cap fins que no es resolgui el tema de les concessions, però, s’ha de treballar per buscar una solució.

Hi ha solució?

Treballem perquè n’hi hagi. Anem de la mà de la Federació Catalana de Vela. El Club està sent actiu per trobar una solució.

A part de reunir-nos amb els representants de Costes i de l’Ajuntament, en l’últim més i mig, gràcies a la Federació, ens hem reunit amb el Conseller de Sostenibilitat, Damià Calvet, i ens ha assegurat que la Generalitat estava preparant unes al•legacions a la Llei que estan encaminades a protegir els clubs de platja. Es demana que s’ampliï l’edificabilitat a 700m2 i que les concessions antigues puguin seguir vives. 

Estem disposats si cal parlar amb la Ministra. 

Per la nostra part, una via és fer un conveni amb l’Ajuntament de Torredembarra i buscar la figura d’un Centre Municipal de Vela, com hi ha al Prat del Llobregat, on les instal•lacions del Club estan molt més pròximes a la línia de mar que a Torredembarra.  El conveni busca convertir les instal•lacions en un espai d’interès municipal.

I què diu l’Ajuntament? 

A l’Ajuntament ho veuen bé, però, ens demanen que els hi donem la via jurídica per fer-ho. Nosaltres proposem fer una mutació demanial, això és, cedir-los la titularitat de la concessió i al tractar-se d’una entitat d’utilitat pública ens poden fer una adjudicació directa de l’explotació de manera immediata.

El Club Marítim està en perill de desaparèixer?

Si m’ho haguessis preguntat fa un parell de mesos t’hagués dit que “Sí” i en un perill molt alt. 

Si m’ho preguntes ara, després de totes les gestions i reunions mantingudes, et diré que està en perill, però hi ha possibilitat de què ens en puguem ensortir. 

El futur passa per arribar a un acord amb l’administració central previ a un acord amb l’administració municipal.

És possible que per mantenir-nos haguem de perdre una petita part de l’actual espai. Seria un mal menor.

I el major? 

El pitjor que pot passar és que ens diguessin que no podem continuar i que ens hem de traslladar al Port, per exemple. Això significaria que es perdria la massa social i que les embarcacions de vela lleugera haurien d’anar a altres clubs. 

Seria la fi d’una entitat que està reconeguda des de l’any 2001 com d’utilitat pública. 

El club col•labora amb moltes associacions i fa una tasca molt important per promoure les activitats esportives de vela. Un exemple és la tasca que es fa amb les escoles i instituts. Cada curs, passen entre 150 i 200 nens de Torredembarra. També es col•labora amb l’Associació Matinada, el GEPEC té cedit un espai que l’utilitza com a centre d’interpretació dels Muntanyans, amb els vogadors, etc. 

El futur dels clubs de platja es decidirà en els propers 2 o 3 anys.

A la província, hi ha més Clubs en el vostre cas?

Sí, Creixell ho té complicat i el de la Platja Llarga ha aconseguit 3 anys de prorroga. Fa de mal dir, però, a l’únic lloc on hi ha aquest excés de zel per part de l’Administració Estatal és a la costa catalana. A altres llocs de l’Estat no se sent que hi hagi aquesta problemàtica. 

Sou una entitat molt dinàmica, què teniu pensat fer per celebrar els 50 aniversari de la fundació? 

En el darrer mes hem realitzat diferents proves del Campionat de Catalunya, una mostra de la riquesa que genera el Club. 

Durant l’estiu hi haurà una regata especial del 50 aniversari. 

A part d’aquestes regates, el passat 5 de juliol es va inaugurar una exposició fotogràfica on es fa un repàs de la nostra història. Fins al 19 de juliol estarà al pati del Castell, després passarà per Can Bofill i a partir del 3 d’agost estarà a les nostres instal•lacions. 

També estem preparant un llibre commemoratiu del Club. El volem entregar el 3 d’agost, que és la data de constitució del Club, enmig d’un acte social que consistirà en un sopar de germanor on s’entregaran diferents reconeixements a socis, expresidents, i altres premis.

Qui és l’autor del llibre?   

El llibre l’hem fet internament, hi ha treballat diferents socis del Club que en coneixen la història, com l’Albert Alonso de Medina i Gallart. Han fet una tasca molt valuosa, no només de recerca de fotos i documental, sinó també d’anecdotari.   

A nivell de poble, sempre hi ha hagut una certa sensació que el Club Marítim és com una entitat una mica elitista…

Sí, és cert. Jo també la tenia abans de ser soci, fa 10 anys i president des d’en fa 1, però, no és veritat. Potser abans. 

Això és un espai obert. Les instal•lacions són accessibles i a les activitats s’hi pot apuntar tothom, tant socis com no. La quota i els preus de l’escola no són tant elevats com la gent es pensa i moltes vegades practicar vela surt més barat que altres activitats esportives. Fins i tot, tenim la setmana subvencionada, que costa uns 40 euros/alumne. En un inici, el Club posa les embarcacions i el material.  

La massa social hi ha més gent de Barcelona que de la Torre, però, la majoria són gent que està vinculada amb el nostre poble de fa molts anys. Tenim més de 300 socis, que amb família i tot, significa una massa social de més de 600 persones. Hi ha molta gent de Torredembarra.

En 50 anys han passat més de 30.000 alumnes, no es pot dir que sigui elitista.