419
0
Urbaser no es farà càrrec del servei de recollida de la brossa de Torredembarra. Si més no de moment, perquè el Tribunal de Contractes del Sector Públic ha acceptat en part el recurs presentat per Prezero i considera que l’Ajuntament de Torredembarra va acceptar com a bona una alternativa no admesa en els plecs de clàusula relativa als equips mínims que havien d’aportar les empreses.
En concret, el quid de la qüestió estaria en els vehicles que han de prestar el servei.
Del literal de la clàusula del plec es desprenia que amb caràcter de requisit mínim els licitadors havien de proposar 8 vehicles recol·lectors compactadors de recollida de càrrega posterior (3 vehicles de 12 m3, 4 de 16 m3 i 1 de 21 m3) i que, exclusivament, respecte a la capacitat de les caixes recol·lectores i dimensions dels diferents vehicles de recollida, es podien proposar variacions, sempre amb la justificació́ corresponent.
Urbaser, però, va proposar 5 vehicles de càrrega posterior, i la resta, fins a arribar als 8 s’havia de realitzar a través de vehicles bicompartimentats, d’unes dimensions més reduïdes.
Tot i les al·legacions de l’empresa i l’Ajuntament que ho va donar per bo, a criteri del Tribunal, “la proposta d’URBASER oferia una alternativa no admesa en plecs en preveure unes variacions que no s’ajusten al contingut del PPT, pel fet de no argumentar el nombre de vehicles de recollida de càrrega posterior necessaris en relació amb les modificacions proposades i no justificar el seu raonament fet que, conseqüentment, havien de dur a la seva exclusió”.
En lloc d’això, aquesta proposta va ser valorada positivament per l’informe de valoració tècnica dels criteris amb 38,78 punts.
Davant d’aquest fet, per tal de garantir els principis d’igualtat de tracte, no-discriminació i transparència que li imposen els articles 1 i 132 de la Llei de Contractes del Sector Públic, el Tribunal considera que cal estimar el recurs de Prezero en el sentit d’anul·lar l’adjudicació del lot 1 del contracte per tal que l’òrgan de contractació apliqui allò que va establir en els plecs rectors de la licitació i, en conseqüència, retrotragui les actuacions, i resolgui el procediment de contractació com legalment correspongui.
Això comporta haver d’adjudicar de nou el contracte, però a favor de l’empresa Prezero. Cal recordar que el plenari de 17 de febrer, va aprovar l’adjudicació del contracte del servei públic de recollida i transport de residus amb una durada de 8 anys per un import de 27.490.573,41 € (IVA inclòs) a la mercantil Urbaser S.A. La diferència entre les empreses va ser mínima i, de fet, un dels punts que va permetre a Urbaser fer-se amb l’adjudicació va ser la bona valoració en aquest punt.
Futur incert
Aquesta resolució posa fi a la via administrativa i és directament executiva, a l’espera que en el termini de dos mesos es pugui interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Un fet que de produir-se pot demorar anys l’aplicació de les millores que comportava el nou contracte i que era descrit com a ambiciós, atès que suposava una aposta decidida per millorar la gestió dels residus al municipi i havia de permetre assolir els percentatges de recollida selectiva exigits per la Unió Europea, per evitar sancions.
El nou servei havia d’anar associat a una forta pujada en el rebut de la taxa d’escombraries.