Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
  • COMPARTEIX

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • WhatsApp
  • Pinterest

L’Ajuntament hauria enviat multes de radar amb la data “falsificada”

icona de visites1346

icona de comentaris 0

L’Ajuntament hauria enviat multes de radar amb la data “falsificada”

S’hauria reconegut una remesa d’unes 175 multes, però n’hi podria haver més.

Escàndol monumental el que s’està gestant a l’Ajuntament de Torredembarra a costa de les multes de radar. De fet, és com un déjà-vu que ens retrotreu fins a l’any 2011, en plena època de l’alcalde Daniel Masagué.

Si bé, ara per ara, el cas no afecta a tanta gent, fa una dècada es parlava de 4.000 multes i en aquest moment es parla d’unes 175 sancions, el cert és que l’actual casuística aporta un punt de més gravetat i és que presumptament des de l’administració es manipulava la data, per la qual cosa, segons fonts consultades pel Mònic, es tractaria d’una falsificació de document públic. Un delicte tipificat al Codi Penal i al qual se li podrien sumar d’altres, com prevaricació. A diferència d’ara, les de l’any 2011 estaven ben tramitades.

Què ha passat?

Dins de les campanyes en matèries de trànsit que porta a terme l’Ajuntament de Torredembarra, el passat mes de març, en el transcurs d’una campanya de control de velocitat d’àmbit europeu, es va instal·lar un radar mòbil del servei català de Trànsit. Un dels llocs triats va ser a l’entrada de la població, en la carretera d’enllaç amb l’autopista AP-7.

Per les característiques de la via, molts van ser sancionats. Alguns, ho foren presencialment, però, la majoria han rebut el butlletí de denúncia a casa seva. Es parla que es van sancionar més de 500 vehicles.

Com que la gestió de cobrament no la fa directament l’Ajuntament, sinó que ho gestiona BASE Diputació, les multes han de ser entrades en un termini pactat entre les ambdues administracions perquè hi hagi temps suficient per poder-les notificar abans no caduquin. Si no s’entren dins del temps pactat, el programari impedeix poder-les registrar i les multes queden abocades a la prescripció.

Demora injustificada

Es desconeix el motiu, però, el cert és que es va demorar la introducció i per saltar-se aquesta incidència, el que s’hauria fet des de l’Ajuntament per poder tramitar unes 175 denúncies és modificar la data dels butlletins, en l’actualitat són telemàtics, com si aquestes haguessin estat incoats a començaments de maig. D’aquesta manera el programari permetia continuar amb el tràmit i es podien cobrar.

La majoria de sancionats ignorava l’estratagema i ha pagat per beneficiar-se de la bonificació del 50% de l’import, ara bé, si algú se n’adonava i al·legava, sembla que se li desestimava el recurs i se li enviava de nou la sanció, amb la data correcta, rectificada.

Cas destapat

Es desconeix quant temps fa que s’aplica aquest criteri i si s’ha fet amb anterioritat. El cas s’ha destapat quan una persona es va anar a queixar perquè estava fora de Torredembarra en la data de denúncia que posava a la notificació que li havia arribat a casa, atès que havia anat a passar uns dies a una altra comunitat autònoma, i pensava que era impossible que la multa fos seva.

En personar-se a les dependències de la policia municipal per denunciar l’error es va trobar amb la sorpresa que, en comprovar l’expedient, la data que apareixia en la foto, que fa el radar i a partir de la qual es denuncia i s’utilitza com a testimoni de càrrec, era d’uns mesos enrere, quan el seu vehicle havia comès la infracció.

El fet va arribar al regidor Javier Ramírez (VOX) qui a finals de la setmana passada va anar a donar l’alerta del fet i a investigar que havia passat. Es va posar en contacte amb la regidora de Seguretat Ciutadana, M. del Carmen Martín, qui es va predisposar a acompanyar-lo. Més que res, es volia saber si havia estat un error de tramitació.

Lluny d’això, la realitat és que en interactuar amb el tècnic del departament de multes, el que es va evidenciar és que era una pràctica plenament conscient, que s’hauria copiat de la forma de procedir d’una altra administració, per bé que es reconeixia que estava mal feta i es proposava retornar els diners que s’havien cobrat de manera il·lícita. En total, unes 90 multes.

 

Comissió informativa

Aquest dilluns, el regidor Ramírez ho ha tractat a la comissió informativa, davant la sorpresa de la majoria de companys de consistori, tant de l’equip de govern com de l’oposició. Des del govern, s’ha agafat el compromís d’investigar el que havia passat i actuar en conseqüència. De totes maneres, s’ha assegurat que la intenció que tenien era tractar-ho en la posterior comissió de govern i que ja s’informaria els regidors de l’oposició de quines accions es durien a terme.

 

Expedient informatiu

Davant de la gravetat dels fets, l’oposició en bloc (PP, VOX, Alternativa Torredembarra i la CUP) ha acordat que demanarà un ple extraordinari perquè es donin explicacions públiques pertinents.

No tenen la majoria suficient per poder-lo convocar, malgrat això, entenen que des de l’equip de govern, no s’hi oposaran, atès que són els principals interessats en què quedi clar que no hi estan al darrere.  A més, volen que s’obri una comissió d’investigació i un expedient informatiu, instruït per persones externes a l’Ajuntament, per detectar l’abast del cas i no es puguin ni manipular ni destruir proves.

També esperen que la secretaria municipal i la interventora, com a màximes representants de l’administració, facin ús de les seves potestats i posin el cas en coneixement de la justícia.

 

Postura oficial

A preguntes del Mònic, l’Ajuntament reconeix que existeix una “errada que s’ha detectat en una sèrie de multes per infraccions de circulació” i que per aquest motiu ha informat a BASE d’aquesta errada perquè paralitzi els expedients que s’estan tramitant i determini els passos administratius a seguir.

D’altra banda, s’instarà l’obertura d’un expedient informatiu reservat sobre aquesta qüestió.